Zajęcia kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/zajecia-korekcyjno-kompensacyjne.pdf
Rodzinne zadania do wykonania
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/rodzinne-zadania-do-wykonania.pdf
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ćwiczenia i zabawy rozwijające orientację zmysłową,
przestrzenną i kierunkową
Ćwiczenia wykonujemy zaznaczonymi grupami.
Jeżeli dziecko radzi sobie z ćwiczeniami i zabawami z danej grupy przechodzimy do kolejnej.
Ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie
Grupa ćwiczeń mająca ogromne znaczenie dla rozwoju orientacji w schemacie własnego ciała. Dziecko poznając własne ciało, wyznacza jego granice, co pozwala mu na ukształtowanie poczucia własnej tożsamości i odrębności.
- Ćwiczenia pozwalające na poznanie własnych rąk: zaciskanie pięści, otwieranie dłoni, składanie dłoni na stronie wewnętrznej i zewnętrznej (palce przylegające jeden do drugiego), rozkładanie dłoni na stronie wewnętrznej i zewnętrznej (palce rozsunięte), łączenie dłoni stroną wewnętrzną, zewnętrzną, poruszanie kolejno palcami dłoni, łączenie palców obu dłoni jednocześnie i po kolei;
- poznanie rąk: wyczuwanie ramion, łokci, nadgarstków;
- wyczuwanie dłoni, palców poprzez uderzanie w swoje nogi i w podłogę (jedną ręką, obiema, palcami);
- ćwiczenia pozwalające na poznanie i wyczuwanie własnych nóg: dotykanie stopą podłoża, uderzanie stopą o podłoże, uderzanie piętą o podłoże, uderzanie palcami o podłoże, łączenie stóp, klaskanie stopami, chodzenie na całych stopach, chodzenie na piętach, chodzenie na palcach, chodzenie na sztywnych nogach i na miękkich nogach, bieganie;
- wyczuwanie swojej głowy z otwartymi, a następnie z zamkniętymi oczami: dotykanie czubka głowy, boku głowy, uszu, twarzy: czoła, oczu, policzków, nosa, ust, języka, brody;
- poznawanie i wyczuwanie pleców i pośladków (leżenie na plecach, łączenie łopatek, rozkładanie łopatek – skulanie pleców, przesuwanie się na pośladkach, przesuwanie się do przodu i do tyłu w pozycji na plecach);
- poznawanie brzucha (leżenie na brzuchu, przemieszczanie się w pozycji leżącej na brzuchu: dookoła własnej osi, do przodu, dotyłu);
- oglądanie swojej sylwetki w lustrze (zabawy „To jestem ja”, wskazywanie kolejnych części ciała, dotykanie, poruszanie wskazaną częścią ciała, zakrywanie, automasaż);
- nazywanie części ciała, pokazywanie ich na sobie i drugiej osobie.
Ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych
Zabawy i ćwiczenia z wodą.
Podczas prowadzenia ćwiczeń dostarczamy dziecku poprzez formę zabawy i bezpośredni kontakt z wodą wielu doznań zmysłowych.
Dziecko poznaje, jaka jest woda:
- określa, czy jest ciepła, zimna, czysta czy brudna;
- próbuje (rozpoznaje smaki);
- obserwuje zmiany stanów skupienia, np. gotowanie wody – co można zrobić z gotowanej wody (zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo), zamarzanie wody, topienie lodu;
- nalewa, przelewa, barwi.
Ćwiczenia zmierzające do rozpoznania różnych struktur powierzchniowych
Propozycje rodzajów powierzchni: miękka, twarda, gładka, śliska, chropowata, cienka, gruba, szorstka, puszysta, gąbczasta, ostra, kłująca, ciepła, zimna, wilgotna.
Przykładowe ćwiczenia i zabawy
- Wyczuwanie powierzchni po której chodzę (chodniczek o zmiennej fakturze powierzchni);
- dotykanie przygotowanych materiałów różnymi częściami ciała (całą dłonią, opuszkami palców, grzbietem dłoni, stopą, palcami stopy, itd.), chwytanie ich, podrzucanie;
- zabawa „Czarodziejski worek”: wyszukiwanie przedmiotów, rozpoznawanie ich, wskazywanie na obrazku, odgadywanie nazw ukrytych przedmiotów.
Rozróżnianie i grupowanie przedmiotów o takiej samej fakturze
- Segregowanie przedmiotów ze względu na rodzaj powierzchni (struktury);
- łączenie w pary przedmiotów o przeciwstawnych cechach powierzchni (np. gładka — szorstka; miękka — twarda);
- zabawy z wykorzystaniem materiału plastycznego (dotykanie, ugniatanie, ściskanie, rozciąganie, lepienie, rozrywanie, darcie, oklejanie, formowanie) – w zabawach tych można wykorzystać różnego rodzaju masy (solne, papierowe), gąbki, gazety, papiery, materiał przyrodniczy itp.
Ćwiczenia zmierzające do poznania drugiej osoby, sposobów komunikowania się z drugim człowiekiem, przekazywania mu informacji i wyrażania emocji
- Naśladownictwo, czyli powtarzanie czynności i wspólne ich wykonywanie:
- naśladowanie wydawanych odgłosów (stukania, klaskania, wydawanych dźwięków przez zwierzęta, przedmioty);
- naśladowanie wskazywania części ciała;
- naśladowanie sposobu wykorzystania i posługiwania się różnymi przedmiotami;
- naśladowanie czynności samoobsługowych;
- naśladownictwo podczas wspólnych zabaw z drugą osobą;
- naśladowanie wydawanych dźwięków (nabywanie umiejętności porozumiewania się werbalnego).
- Rozwijanie umiejętności współdziałania z drugą osobą (ćwiczenia w parach, ćwiczenia rozwijające poczucie bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania):
- dotykanie różnymi częściami ciała;
- poklepywanie, opukiwanie;
- uderzanie;
- przepychanie, przesuwanie;
- ciągnięcie;
- kołysanie, przytulanie;
- wzajemne utrzymywanie równowagi i ciężaru ciała;
- wspólny relaks i odpoczynek.
- Przekazywanie i odbieranie informacji, uczuć, emocji:
- zabawy „Zgadnij, co robię?” – zabawy w naśladowanie różnych czynności;
- zabawy „Zgadnij, jaki jestem?” – obserwowanie, identyfikowanie i nazywanie prezentowanych emocji (wesoły, smutny, zły);
- zabawy „Pokaż, jaki jestem?” – obserwowanie, identyfikowanie i odtwarzanie zachowania drugiej osoby.
- Ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu
Propozycje ćwiczeń i zabaw
- Rozpoznawanie smaków:
- kojarzenie smaku z obrazkiem lub przedmiotem posiadającym wskazany walor smakowy (kwaśny napój — cytryna);
- przedstawianie odbieranych bodźców smakowych (mimika);
- określanie smaku (słodki, gorzki, słony, kwaśny);
- wyszukiwanie obrazków, przedmiotów posiadających takie same walory smakowe (np. „co jest słodkie? — cukier, cukierek, lizak; co jest gorzkie? grejpfrut, herbata; co jest słone? — sól, morze, zupa; co jest kwaśne? — cytryna, pomarańcza”);
- odgadywanie i nazywanie przyjmowanych substancji po ich smaku.
Substancje podawane dziecku podczas ćwiczeń muszą spełniać następujące warunki:
- podajemy tylko świeże, sprawdzone pod względem przydatności do spożycia produkty spożywcze;
- produkty muszą być bezpieczne dla dziecka.
- Rozpoznawanie zapachów:
- rozpoznawanie zapachów i identyfikowanie ich z produktem, obrazkiem (torebki zapachowe; produkty przechowywane w pojemniczkach, torebkach – dziecko odgaduje i dobiera obrazek, który wiąże się z wyczuwanym zapachem);
- zagadki zapachowe (dobieranki obrazkowe: „co pachnie na łące, w lesie, co pachnie w kuchni”).
Podczas prezentacji należy unikać zapachów bardzo silnie działających odpychająco, wręcz odrażających.
Propozycje zapachowe: czosnek, cebula, cytryna, mięta, wanilia, kwiaty, olejki eteryczne rozpylane podczas relaksacji (zapach lasu, łąki; zapachy używane do ciast, np. pomarańczowy).
- Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie własnego ciała
Przykładowe ćwiczenia
- Poznawanie swojego ciała:
- dotykanie (wyczuwanie) poszczególnych części swojego ciała (szczegółowe przykłady ćwiczeń znajdują się w części dotyczącej etapu pierwszego — zmysłowego):
- wyczuwanie brzucha;
- wyczuwanie pleców;
- wyczuwanie pośladków;
- wyczuwanie nóg;
- wyczuwanie rąk;
- wyczuwanie twarzy;
- wyczuwanie całego ciała;
- oglądanie wizerunku swojego ciała w lustrze;
- pokazywanie poszczególnych części ciała, dotykanie ich, poklepywanie;
- poruszanie wskazaną częścią ciała (np. „poruszam głową, poruszam oczami, poruszam buzią, poruszam rękoma, palcami, nogą, stopą");
- pokazywanie, naśladowanie min w lustrze (miny dowolne, miny wskazujące na wyrażane emocje, np. „jestem wesoła, jestem smutna, jestem zła” – niewerbalne odczytywanie emocji, pokazywanieswoich emocji, odczytywanie gestów i emocji);
- wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała;
- pokazywanie wskazanych części ciała z rozumieniem określeń góra, dół, przód, tył, bok (we wszystkich kolejnych ćwiczeniach najpierw wskazujemy i nazywamy, następnie prosi dzieckoo wskazanie określonej części ciała):
- „na górze mam głowę, włosy; pokaż, co masz na górze”? – dziecko wskazuje swoją głowę, włosy...;
- „na dole mam nogi, stopy; pokaż, co masz na dole” – dziecko pokazuje nogi, stopy (może podskoczyć, aby dobrze wyczuć swoje stopy);
- „twarz, oczy, brzuch i kolana mam z przodu; pokaż co masz z przodu” (pokazujemy dziecku na sobie, gdzie jest przód, dziecko, naśladując samoistnie wskazuje, co ma z przodu, czyli twarz – oczy, nos, usta, policzki, brzuch, kolana, a następnie próbuje samodzielnie wskazywać;
- dotykamy i pokazujemy dziecku: „tu są moje plecy, mogę się nimi oprzeć o ścianę; pokaż, co masz z tyłu, gdzie masz plecy” – dziecko może opierać się plecami o ścianę, może pocierać, przesuwać plecami po ścianie tak, by je wyczuć, wówczas mówimy dziecku: z tyłu masz plecy;
- „tu mam bok (pokazuję od góry do dołu); pokaż, gdzie masz bok” – pokazujemy razem z dzieckiem najpierw jeden bok, później drugi bok (od czubka głowy – do stóp), następnie pokazujemy oba boki jednoczenie, informując dziecko: „masz dwa boki; pokaż, co masz z boku” – pokazujemy razem z dzieckiem boczne części ciała: uszy, ręce;
- zapoznanie z umownymi oznaczeniami stron ciała:
- „to jest lewa strona, bo mam tam serce” – dziecko dotyka, wysłuchuje bicia własnego serca;
- „to jest moja prawa strona – tam nie ma serca”;
- oczy, nos, brzuch – są z przodu;
- plecy, pupa – są z tyłu;
- zapoznanie ze znaczeniem określeń przyimkowych, np. na , pod, za, obok:
- kładzenie rąk na głowie, na ramionach;
- kładzenie rąk przed siebie;
- kładzenie rąk za siebie;
- kładzenie rąk obok;
- kładzenie nóg przed siebie;
- chwytanie się za uszy;
- rysowanie postaci człowieka:
- rysowanie pod dyktando dziecka – dziecko mówi, co ma rysować druga osoba;
- samodzielne próby stworzenia rysunku postaci ludzkiej;
- zachęcanie do wzbogacania rysunków postaci.
- Kształtowanie relacji ja – przedmiot:
- wyprowadzanie kierunków od osi własnego ciała:
- patrzenie, spoglądanie zgodnie z poleceniem: góra, dół, przód, bok, tył;
- unoszenie zabawki, przedmiotu, rąk zgodnie z poleceniem: góra, bok;
- kładzenie i podnoszenie zabawek zgodnie z poleceniem;
- rzucanie woreczkiem zgodnie z poleceniem: góra, dół, przód, tył;
- rzucanie i nazywanie kierunku: góra, dół, przód, tył, bok;
- zapoznanie i stosowanie określeń przyimkowych: na, pod, za, obok, przed (przede mną):
- kładzenie przedmiotu obok siebie;
- układanie przedmiotu przed sobą;
- układanie przedmiotu za sobą;
- nazywanie miejsca, w którym leży przedmiot, względem dziecka (np. „gdzie jest lalka?, za mną, przede mm obok mnie").
- Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała drugiej osoby stojącej naprzeciw
Przykłady ćwiczeń
- Zabawy z naśladowaniem:
- zabawy przed lustrem (wskazywanie części ciała, odtwarzanie ruchu, min);
- zabawa w lustro (powtarzanie ruchów, min drugiej osoby w bezpośrednim kontakcie wzrokowym);
- „Rób to, co ja” – naśladowanie czynności wykonywanych przez drugą osobę;
- „Ja mówię, ty pokaż” – rodzic mówi: „pokaż głowę”, dziecko pokazuje; „połóż ręce na głowie”, dziecko kładzie ręce na głowie; później odwrotnie: dziecko mówi, rodzic pokazuje;
- „pokaż, gdzie mam” – rodzic pokazuje części ciała na dziecku, następnie dziecko pokazuje na rodzicu;
- „róbmy to razem” – wspólne działanie dziecka i rodzica bądź drugiego dziecka, np. „złapmy się za ręce; połóżmy ręce na naszych ramionach”.
- Ćwiczenia orientacji w przestrzeni
Propozycje ćwiczeń
- Rozumienie i wykonywanie poleceń:
- ćwiczenia z drugą osobą:
- „stań przede mną”;
- „stań do mnie przodem, tyłem”;
- „stań za mną”;
- „stań przede mną i obróć się”;
- „idź do przodu”;
- „idź do przodu, obróć się”
- „idź do przodu, obróć się, idź do przodu”;
- „idź do tyłu (ćwiczenie z asekuracją”;
- „rób to, co ja (zabawy naśladowcze)” – kreślenie ruchów dłonią w powietrzu: do góry, na dół, w bok (linie pionowe, poziome, faliste, okrągłe);
- ,,rób tak, jak ja” – odwzorowywanie ruchów, czynności wykonywanych przez drugą osobę (kreślenie, malowanie na dużej powierzchni).
- ćwiczenia z przedmiotem, np. piłką:
- „stań za piłką”;
- „stań przed piłką”;
- „stań obok piłki”;
- „unieś piłkę do góry”;
- „postaw piłkę na dół”;
- „poturlaj piłkę po podłodze”;
- „poturlaj piłkę pod krzesłem”;
- „rzuć piłkę do góry”;
- „rzuć piłkę do mnie”;
- układanie przedmiotów na podłożu pod dyktando (np. „postaw misia na półce, postaw klocki na stole” itp.);
- budowanie, zabawy konstrukcyjne (np. „poukładaj klocki jeden na drugim, jeden obok drugiego” – zabawy konstrukcyjne powinien poprzedzić pokaz).
- Wskazywanie i nazywanie położenia przedmiotów w przestrzeni:
- ćwiczenia łączące ruchy dziecka z obrazem wzrokowym:
- chodzenie po wyznaczonej trasie (ścieżce, mostku, po narysowanej linii);
- chodzenie z omijaniem przeszkód (np. omijanie kałuż);
- odgadywanie prostych czynności (np. czynności samoobsługowych: jedzenie, picie, ubieranie się);
- zabawy konstrukcyjne – odtwarzanie, porównywanie (oglądanie i porównywanie przedmiotów położonych w przestrzeni);
- układanie przedmiotów na podanym wzorze, obok wzoru;
- nazywanie miejsca położenia wskazanych przedmiotów – wdrażanie do posługiwania się wyrażeniami przyimkowymi (góra, dół, pod, nad, na, za).
W ćwiczeniach rozwijających orientację w przestrzeni wykorzystujemy przedmioty codziennego użytku poprzez oddziaływanie na zmysły: wzroku, słuchu i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Zabawy doskonalące świadomość własnego ciała oraz ćwiczenia wdrażające do gospodarowania własnymi ruchami
Przykłady ćwiczeń
- Doskonalenie świadomości własnego ciała:
- wskazywanie poszczególnych elementów własnego ciała i nazywanie ich;
- wprowadzanie umownych określeń dotyczących stronności ciała: różnicowanie prawej i lewej strony ciała (np. „to moja prawa ręka, to moja lewa ręka”, zabawa „do przodu prawą rękę daj, do tyłu prawą rękę daj...”; zabawa „z mojej prawej lub lewej strony jest wolne miejsce");
- zabawy doskonalące umiejętność wyprowadzania kierunków od osi ciała, np. prostowanie rąk przed siebie, za siebie, w bok, do przodu, do tyłu;
- zabawy z przemieszczaniem się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca (np. „idę do przodu, do tyłu, idę trzy kroki przed siebie").
- Doskonalenie gospodarowania ruchem i wyrabianie płynności ruchu:
- ćwiczenia płynnych ruchów obu ramion („przyloty”, „odloty bocianów”, „uczenie latania piskląt”, „nauka pływania”, „pływanie żabek w stawie”, „drzewa na wietrze");
- ćwiczenia rytmicznych, zmiennych ruchów obu ramion;
- zabawy w pranie i prasowanie, gotowanie obiadu i inne zabawy tematyczne naśladowcze;
- wykorzystywanie ruchów własnego ciała do przekazywania komunikatów bez użycia słów – porozumiewanie się na poziomie niewerbalnym (np. zabawy pantomimiczne, zagadki słowno-ruchowe, ilustrowanie gestem i wyrażanie ciałem i mimiką podanych treści i czynności, zabawy naśladowcze);
- odgadywanie czynności wyrażonych ruchem.
- Zabawy rozwijające pojęcia dotyczące kierunków w przestrzeni
Przykłady zabaw i ćwiczeń
- zabawy ruchowe z pokazywaniem i nazywaniem wykonywanej czynności: „pokaż i powiedz” (np. kładę piłkę przed siebie, za siebie, w bok, podnoszę do góry, opuszczam do dołu);
- zabawy wdrażające do prawidłowego posługiwania się określeniami dotyczącymi kierunków: na wprost, w prawo, w lewo (np. zabawy rytmiczno-ruchowe: „Stonoga”, „Pingwin”, pląs „Tańczymy Labado”, zabawa „Nogi, ramiona, kolana, palce...");
- zabawy po wytyczonych drogach, ścieżkach, labiryntach utworzonych z dostępnych pomocy (szarf, skakanek);
- zabawy kierunkowe (np. zabawa w chowanego z poleceniami: „idź do tyłu, prosto, na lewo, do przodu, na boki"); zabawy rytmiczne (np. „kręcę się w kółko w prawo, w lewo").
- Ćwiczenia i zabawy wyrabiające orientację w schemacie drugiej osoby
Propozycje ćwiczeń
- Poznawanie schematu drugiej osoby:
- wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała, najpierw u siebie później u partnera;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez drugą osobę jednoczesnym nazywaniem czynności – zabawa „Rób to co ja”;
- porównywanie wyglądu – wskazywanie i porównywanie wyglądu drugiej osoby (np. „ja mam z przodu oczy i ty masz z przodu oczy, ja mam rękę prawą i ty masz rękę prawą”; rysowanie swoich sylwetek, portrety: „mój i kolegi”);
- rozumienie i ujmowanie wyprowadzanych kierunków od drugiej osoby (np. „od Tomka idziemy do przodu, od Tomka skaczemy w lewo, od Tomka idziemy do tyłu").
- Wyodrębnianie przedmiotów będących w określonym zasięgu drugiej osoby (np. „co jest przed Tomkiem?, co leży za Tomkiem?, co jest z prawej strony Tomka?”);
- układanie przedmiotów w odniesieniu do sylwetki drugiej osoby:
- układanie przedmiotów przed drugim dzieckiem;
- wyodrębnianie i grupowanie przedmiotów, które ma na przykład obok siebie druga osoba.
- Zabawy kształtujące określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni (określanie miejsca, kierunku)
Wyrabianie i doskonalenie pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni odbywa się poprzez:
- Określanie miejsca położenia przedmiotu w przestrzeni z wykorzystaniem określeń: na, pod, za, między, nad, wyżej, niżej:
- zabawy „Ciepło-zimno”, „Ukryty przedmiot”,
- wykonywanie poleceń według instrukcji słownej, np. „ułóż zabawkę na półce, postaw samochód nad lalką”.
- Określanie kierunków położenia przedmiotów w przestrzeni za pomocą określeń: w przód, do góry, na dół, w bok, w prawo, w lewo:
- wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów będących na półce z zabawkami (np. „co stoi z przodu, co stoi z tyłu”; jakie zabawki stoją z prawej strony kota; co lalka ma w prawej ręce").
- Określanie wielkości przedmiotów względem siebie:
- wyodrębnianie przedmiotów według cech jakościowych (np. „jaki klocek leży obok samochodu, nazwij przedmiot leżący obok czerwonego klocka");
- wyodrębnianie i nazywanie przedmiotów znajdujących się obok siebie według podanego sposobu (np. „kolejno wymień stojące od okna do drzwi zabawki");
- grupowanie przedmiotów małych, dużych;
- porównywanie dwóch przedmiotów względem siebie (określanie za pomocą wyrażeń: duży, mały, krótki na zasadzie przeciwności).
- Rozwijające umiejętności rozróżniania wzajemnego położenia przedmiotów na wydzielonej i ograniczonej płaszczyźnie:
- układanie klocków według określonych zasad, np. z przodu duże, z tyłu małe;
- układanie figur, np. na kartonie zielone, w pudełku czerwone;
- odwzorowywanie prostych układów na wyznaczonej przestrzeni;
- nakładanie, układanie przedmiotów według określonej zasady;
- segregowanie według określonych zasad.
- Zabawy rozwijające pamięć ruchową i koordynację wzrokowo – ruchową
- Zagadki ruchowe, np. rysowanie w powietrzu dłonią, palcami figur domów, liści, drzew);
- imitowanie ruchem czynności – zabawa polegająca na zgadywaniu rodzaju działania na podstawie ruchowej ilustracji; rysowanie w powietrzu, używając obu rąk jednocześnie:
- torów kolejowych;
- dwóch okienek;
- dwóch dziewczynek;
- kreślenie prostych kształtów (linii, kół) najpierw jedną ręką, następnie drugą i obiema jednocześnie:
- w powietrzu;
- na stole;
- na ograniczonej małej powierzchni (np. kartonie);
- kreślenie leżących ósemek (np. poprzez obrysowanie dwóch lub więcej kół).
- Ćwiczenia kształtujące orientację w kierunkach oraz pamięć ruchową
Wstępem do ćwiczeń w tym zakresie są zabawy i ćwiczenia proponowane w części dotyczące motoryki dużej:
- zabawy, gry i ćwiczenia równoważne (wszelkiego rodzaju przejścia: po zwalonym pniu, po ławeczce, po krawędzi piaskownicy, po narysowanej linii);
- ćwiczenia tułowia: skłony w bok, skręty (np. „łódka na fali”, „wahadło zegara”, „dotknij kolana uchem”, „ukłon kapeluszem”, „drzewa na wietrze");
- ćwiczenia ruchu: chodzenie na wprost, chodzenie linią zygzakowatą, biegi slalomem z omijaniem, chodzenie w ósemkę, spirale, chodzenie tyłem po prostej i zygzakiem (utrudnieniem powyższych ćwiczeń jest wykonywanie ich przy zamkniętych oczach);zabawy związane z percepcją słuchową („Głuchy telefon”, „Skąd dochodzi głos");ćwiczenia z wykorzystaniem pomocy „Słucham i mówię” („Lis i gąska”, piosenka „Nie chcę cię znać");
- ćwiczenia przed lustrem.
- Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię kinestetyczno – wzrokowo – ruchową
W proponowanych zabawach będziemy rozróżniać dwie grupy zabaw w związku z różnicami w rodzajach ruchów – kierowanych wzrokiem, a także w związku z warunkami:
- zabawy i gry zręcznościowe, w pozycji siedzącej lub stojącej, np. rzucanie woreczków do celu, toczenie piłeczek do celu, do bramki; parami, do siebie; rzucanie do kosza, kręgle;
- zabawy kierunkowe (wykorzystanie pojęć położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, nad, wyżej, niżej, między, przy, na prawo od, na lewo od, wewnątrz, w środku, na zewnątrz), np. zabawa w chowanego, zabawa „ciepło-zimno”, „po mojej prawej stronie jest wolnemiejsce, zapraszam na nie”.
Podczas zabaw tematycznych wykorzystujemy i utrwalamy pojęcia: prawej i lewej strony, pojęcia w lewo, w prawo, na wprost, blisko, daleko.
- Ćwiczenia wdrażające do zwalniania napięcia stawowo-mięśniowego motoryki małej dłoni i palców
- wymachy dłoni: w górę, w dół, w lewo, w prawo, na boki, wymachy skrzyżne;
- krążenia dłoni;
- uderzanie, pocieranie, zamykanie i otwieranie, skubanie, składanie, uginanie, ugniatanie dłoni;
- kiwanie palcami w przód, w prawo, w lewo, przed sobą, łukami, w górę, w dół, do siebie, krążenie, przebieranie, stukanie, pstrykanie, składanie i rozkładanie, układanie modeli z palców (np. „chodzi kominiarz”, sploty palców, przebierania palcami, „gra na nosie”, „pokazywanie pazurków”, gra na flecie, na pianinie, „promyki, deszczyk, listki”);
- rysowanie liter, cyfr, figur, symboli, znaków matematycznych na blacie stołu, na tackach, np. z piaskiem, z ryżem, z kaszą manną, z mąką; kredą, węglem, mazakiem, kredką, piórkiem, ołówkiem;
- wycinanie i wydzieranie wzorów i symboli graficznych;
- składanie papieru techniką origami (płaskie – na bazie figur geometrycznych; przestrzenne).
- Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania
W ćwiczeniach grafomotorycznych przygotowujących do nauki pisania należy utrwalać kierunek pisania poszczególnych symboli graficznych (z góry na dół, od lewej do prawej).
- Rysowanie według poleceń słownych: w górę, w dół, w bok, w prawym górnym rogu, w lewym górnym rogu, na środku;
- rysowanie znaków graficznych po zakropkowanych wzorach;
- gra rysunkowa: wyżej, niżej – na papierze w kratkę według poleceń (np. jedna kratka w dół, dwie do góry, jedna kratka do góry);
- dopełnianie rysunkiem figur geometrycznych – dorysowywanie brakujących części (np. niepełnego kwadratu);
- rysowanie po śladzie symboli graficznych;
- rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych na gładkiej kartce;
- rysowanie szlaczków i kształtów literopodobnych w liniaturze zeszytu; odwzorowywanie graficzne szlaczków, symboli graficznych, dowolnych kompozycji z wykorzystaniem szablonu;
- wypełnianie obrazków, szablonów, symboli graficznych – przez łączenie punktów, zamalowywanie oznaczonych umownie pól, zakreskowywanie, uzupełnianie, wypełnianie, wyklejanie według podanego wzoru.