Terapia ręki
Ćwiczenia ruchowe:
https://www.youtube.com/watch?v=mOOW7T3LnzQ&list=PLHBtE00YU3ml4rNXagZ
Ćwiczenia – wybierz trzy ćwiczenia:
https://wordwall.net/pl/resource/957284/wf/%c4%87wiczenia
Zabawa ruchowa:
https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4&fbclid=IwAR3dajpAHufUAO4Wi
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Terapia ręki
ETAP II
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/terapa-reki-2.pdf
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ETAP I
WZMACNIAMY MIĘŚNIE GRZBIETU I BRZUCHA
Ćwiczenia mięśni grzbietu i brzucha
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/miesnie-grzbietu-i-brzucha.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/miesnie-grzbietu-i-brzucha-zabawa1.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/miesnie-grzbietu-i-brzucha-zabawa-z-kostka.pdf
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ćwiczenia rozmachowe:
- zamalowanie farbami dużych płaszczyzn, dużej przestrzeni ograniczonej konturem za pomocą rąk,
- kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,
- przechodzenie przez szarfy, obręcze,
- czołganie się pod sznurkiem,
- orły na podłodze,
- rozciąganie taśmy rehabilitacyjnej,
- odbijanie balona,
- skakanie na skakance,
- kręcenie plastikową rurą,
- rzucanie piłkami do celu,
- taniec z chustą lub wstążką w ręku,
- łapanie baniek mydlanych,
- naśladowanie zwierząt – dziób bocian, lot ptaka,
- pajacyki
- przekładanie piłki przód – tył, góra – dół,
- rzucanie piłki za plecy,
- zabawa w jazdę samochodem,
- układanie z dużych elementów,
- zabawy z chustą/folią malarską.
Ćwiczenia manualne:
- gniecenie gąbki, piłeczki,
- ugniatanie papieru (papierowych kul),
- przeciąganie sznurka, pociąganie za sznurki zawieszone, zwijanie sznureczka,
- wkładanie i wyjmowanie przedmiotów dużych, małych,
- nakładanie zabawek na patyk, sznurek,
- zabawy z gliną, masą solną, plasteliną
- darcie na kawałki gazet,
- wieszanie ubranek na sznurku, przyczepianie ich spinaczami,
- układanie układanek płaskich (geometryczne, obrazkowe), klockowe, wtyczkowe: na wzorze, według
- wzoru i bez wzoru (z pamięci lub z domysłu),
- składanie zabawek z oddzielnych części,
- budowanie z klocków budowli,
- układanie szlaczków z elementów mozaiki według określonego wzoru,
- malowanie farbami z uwzględnieniem porównań, zestawień mieszania barw, stopnia ich nasycenia,
- wyszukiwanie w woreczku liter, cyfr, bez kontroli wzroku,
- przeciąganie liny,
- wkręcanie żarówek,
- odpychanie się dłońmi w różnych pozycjach,
- przesypywanie ziaren,
- zabawa pacynkami,
- gra w łapki,
- wałkowanie ciasta,
- wkładanie do pojemnika po jajkach różnych przedmiotów.
Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:
- zabawy paluszkowe,
- naśladowanie gry na pianinie,
- podnoszenie drobnych przedmiotów – koralików, kulek,
- wkładanie drobnych przedmiotów do pudełka, np. „skarbonka”,
- dopasowanie klocków do wzoru, budowanie z klocków,
- rozdzieranie papieru palcami,
- wodzenie palcem po konturach przedmiotów,
- kreślenie palcem prostych kształtów,
- nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki,
- wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,
- układnie z różnorodnych elementów, materiałów wzorów, obrazków np. z liści, owoców, ziarenek, pestek, kasztanów, patyczków,
- ugniatanie małych kulek z gazety, papiery trzema palcami (środkowym, wskazującym, i kciukiem),
- kalkowanie przez kalkę techniczną prostych konturów, a następnie coraz trudniejszych wzorów,
- lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków, liter,
- rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym,
- wodzenie palcem po labiryntach,
- pisanie palcem w piasku.
Ćwiczenia na stymulację dotykową:
- ugniatanie masy solnej, gliny, różnych mas plastycznych,
- malowanie palcami,
- szukanie „skarbów” w pudełku z ziarnami,
- rozpoznawanie przedmiotu przez dotyk,
- różnicowanie/dotykanie zimne, ciepłe,
- masażyki różnymi fakturami – szorstkie, ostre, gładkie, miękkie, itp.,
- ugniatanie, szczotkowanie,
- klaskanie, uderzanie dłońmi o różne podłoża,
- robienie piany z wody z płynem,
- rzucanie piłeczkami o różnej wadze, fakturze, wielkości.
- zabawy paluszkowe,
- segregowanie przedmiotów według wspólnej faktury,
Rodzaje faktur:
- miękka
- twarda
- gładka
- śliska
- chropowata
- cienka
- gruba
- szorstka
- puszysta
- gąbczasta
- ostra
- kłująca
- ciepła
- zimna
- wilgotna
Problemy związane z odbiorem bodźców dotykowych:
- nadwrażliwość dotykowa:
- nietolerancja wybranych faktur,
- unika zabaw rączkami, nie lubi malowania palcami, piasku
- nie lubi brudnych rąk, ciągle by je myło,
- unika trzymania za ręce, dotyku osoby trzeciej,
- nieadekwatna odpowiedź na dotyk,
- nadwrażliwe na ból,
- podwrażliwość dotykowa:
- domaga się dotyku,
- nie odróżnia bodźców, różnic między nimi,
- nie reaguje na bodźce dotykowe, czasami i bólowe,
- wkłada ręce do buzi, siada na dłoniach,
- często upuszcza rzeczy i nie zauważa tego,
- jest niezgrabne w ruchach dłoni, nieprecyzyjne, ściska rzeczy za mocno.
Czynniki istotne podczas siedzenia przy stole:
- prawidłowa pozycja podczas siedzenia przy stole: prawidłowa wysokość krzesła, proste plecy, ułożenie nóg, brak pochylenia w plecach, odpowiednia wysokość stolika,
- ułożenie kartki – w linii środkowej ciała, z lekkim pochyleniem (praworęczni – prawy róg ku górze, leworęczni lewy róg ku górze), w pewnej odległości od dziecka i dolnej krawędzi stolika aby dziecko mogło swobodnie oprzeć całe przedramię na stoliku.
- chwyt ołówka – w trzech palcach między kciukiem, palcem wskazującym, opierając na palcu środkowym, w odległości 2-2,5cm od końca wkładu,
- odpowiednie przybory do pisania – grubsze, trójkątne, cięższe, odpowiednie wkłady – twardość grafitów.
- właściwe usadzenie – praworęczne ma sąsiada po lewej stronie, leworęczne po prawej stronie, dziecko z obronnością dotykową pozbawione bodźców rozpraszających,
- oświetlenie – ze środkowego punktu dziecka, ewentualnie dla praworęcznych z lewej strony, dla leworęcznych z prawej strony,
- inne – krzesło, na którym można się bujać, siedzenie na piłce, dysku sensorycznym, likwidacja czynników rozpraszających – bodźców wzrokowych, dotykowych, słuchowych, zapachowych.