Kontakt
Przedszkole Samorządowe w Sannikach

Terapia ręki

Ćwiczenia ruchowe:

 https://www.youtube.com/watch?v=mOOW7T3LnzQ&list=PLHBtE00YU3ml4rNXagZ 

 

Ćwiczenia – wybierz trzy ćwiczenia: 

https://wordwall.net/pl/resource/957284/wf/%c4%87wiczenia

 

Zabawa ruchowa: 

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4&fbclid=IwAR3dajpAHufUAO4Wi 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terapia ręki

 

ETAP II

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/terapa-reki-2.pdf

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ETAP I

WZMACNIAMY MIĘŚNIE GRZBIETU I BRZUCHA

 

Ćwiczenia mięśni grzbietu i brzucha

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/miesnie-grzbietu-i-brzucha.pdf

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/miesnie-grzbietu-i-brzucha-zabawa1.pdf

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/przedszkolesanniki/miesnie-grzbietu-i-brzucha-zabawa-z-kostka.pdf

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ćwiczenia rozmachowe:

  • zamalowanie farbami dużych płaszczyzn, dużej przestrzeni ograniczonej konturem za pomocą rąk,
  • kreślenie w powietrzu i na dywanie dużych swobodnych ciągłych ruchów w kształcie fal, ósemek, figur geometrycznych,
  • przechodzenie przez szarfy, obręcze,
  • czołganie się pod sznurkiem,
  • orły na podłodze,
  • rozciąganie taśmy rehabilitacyjnej,
  • odbijanie balona,
  • skakanie na skakance,
  • kręcenie plastikową rurą,
  • rzucanie piłkami do celu,
  • taniec z chustą lub wstążką w ręku,
  • łapanie baniek mydlanych,
  • naśladowanie zwierząt – dziób bocian, lot ptaka,
  • pajacyki
  • przekładanie piłki przód – tył, góra – dół,
  • rzucanie piłki za plecy,
  • zabawa w jazdę samochodem,
  • układanie z dużych elementów,
  • zabawy z chustą/folią malarską.

Ćwiczenia manualne:

  • gniecenie gąbki, piłeczki,
  • ugniatanie papieru (papierowych kul),
  • przeciąganie sznurka, pociąganie za sznurki zawieszone, zwijanie sznureczka,
  • wkładanie i wyjmowanie przedmiotów dużych, małych,
  • nakładanie zabawek na patyk, sznurek,
  • zabawy z gliną, masą solną, plasteliną
  • darcie na kawałki gazet,
  • wieszanie ubranek na sznurku, przyczepianie ich spinaczami,
  • układanie układanek płaskich (geometryczne, obrazkowe), klockowe, wtyczkowe: na wzorze, według
  • wzoru i bez wzoru (z pamięci lub z domysłu),
  • składanie zabawek z oddzielnych części,
  • budowanie z klocków budowli,
  • układanie szlaczków z elementów mozaiki według określonego wzoru,
  • malowanie farbami z uwzględnieniem porównań, zestawień mieszania barw, stopnia ich nasycenia,
  • wyszukiwanie w woreczku liter, cyfr, bez kontroli wzroku,
  • przeciąganie liny,
  • wkręcanie żarówek,
  • odpychanie się dłońmi w różnych pozycjach,
  • przesypywanie ziaren,
  • zabawa pacynkami,
  • gra w łapki,
  • wałkowanie ciasta,
  • wkładanie do pojemnika po jajkach różnych przedmiotów.

Ćwiczenia ruchów precyzyjnych:

  • zabawy paluszkowe,
  • naśladowanie gry na pianinie,
  • podnoszenie drobnych przedmiotów – koralików, kulek,
  • wkładanie drobnych przedmiotów do pudełka, np. „skarbonka”,
  • dopasowanie klocków do wzoru, budowanie z klocków,
  • rozdzieranie papieru palcami,
  • wodzenie palcem po konturach przedmiotów,
  • kreślenie palcem prostych kształtów,
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki,
  • wycinanie z papieru po linii prostej, falistej, form geometrycznych,
  • układnie z różnorodnych elementów, materiałów wzorów, obrazków np. z liści, owoców, ziarenek, pestek, kasztanów, patyczków,
  • ugniatanie małych kulek z gazety, papiery trzema palcami (środkowym, wskazującym, i kciukiem),
  • kalkowanie przez kalkę techniczną prostych konturów, a następnie coraz trudniejszych wzorów,
  • lepienie z plasteliny wzorów, szlaczków, liter,
  • rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym,
  • wodzenie palcem po labiryntach,
  • pisanie palcem w piasku.

Ćwiczenia na stymulację dotykową:

  • ugniatanie masy solnej, gliny, różnych mas plastycznych,
  • malowanie palcami,
  • szukanie „skarbów” w pudełku z ziarnami,
  • rozpoznawanie przedmiotu przez dotyk,
  • różnicowanie/dotykanie zimne, ciepłe,
  • masażyki różnymi fakturami – szorstkie, ostre, gładkie, miękkie, itp.,
  • ugniatanie, szczotkowanie,
  • klaskanie, uderzanie dłońmi o różne podłoża,
  • robienie piany z wody z płynem,
  • rzucanie piłeczkami o różnej wadze, fakturze, wielkości.
  • zabawy paluszkowe,
  • segregowanie przedmiotów według wspólnej faktury,

 

Rodzaje faktur:

  • miękka
  • twarda
  • gładka
  • śliska
  • chropowata
  • cienka
  • gruba
  • szorstka
  • puszysta
  • gąbczasta
  • ostra
  • kłująca
  • ciepła
  • zimna
  • wilgotna

 

Problemy związane z odbiorem bodźców dotykowych:

  • nadwrażliwość dotykowa:
  • nietolerancja wybranych faktur,
  • unika zabaw rączkami, nie lubi malowania palcami, piasku
  • nie lubi brudnych rąk, ciągle by je myło,
  • unika trzymania za ręce, dotyku osoby trzeciej,
  • nieadekwatna odpowiedź na dotyk,
  • nadwrażliwe na ból,
  • podwrażliwość dotykowa:
  • domaga się dotyku,
  • nie odróżnia bodźców, różnic między nimi,
  • nie reaguje na bodźce dotykowe, czasami i bólowe,
  • wkłada ręce do buzi, siada na dłoniach,
  • często upuszcza rzeczy i nie zauważa tego,
  • jest niezgrabne w ruchach dłoni, nieprecyzyjne, ściska rzeczy za mocno.

 

Czynniki istotne podczas siedzenia przy stole:

  • prawidłowa pozycja podczas siedzenia przy stole: prawidłowa wysokość krzesła, proste plecy, ułożenie nóg, brak pochylenia w plecach, odpowiednia wysokość stolika,
  • ułożenie kartki – w linii środkowej ciała, z lekkim pochyleniem (praworęczni – prawy róg ku górze, leworęczni lewy róg ku górze), w pewnej odległości od dziecka i dolnej krawędzi stolika aby dziecko mogło swobodnie oprzeć całe przedramię na stoliku.
  • chwyt ołówka – w trzech palcach między kciukiem, palcem wskazującym, opierając na palcu środkowym, w odległości 2-2,5cm od końca wkładu,
  • odpowiednie przybory do pisania – grubsze, trójkątne, cięższe, odpowiednie wkłady – twardość grafitów.
  • właściwe usadzenie – praworęczne ma sąsiada po lewej stronie, leworęczne po prawej stronie, dziecko z obronnością dotykową pozbawione bodźców rozpraszających,
  • oświetlenie – ze środkowego punktu dziecka, ewentualnie dla praworęcznych z lewej strony, dla leworęcznych z prawej strony,
  • inne – krzesło, na którym można się bujać, siedzenie na piłce, dysku sensorycznym, likwidacja czynników rozpraszających – bodźców wzrokowych, dotykowych, słuchowych, zapachowych.